
© 2024, Moment Danmark | Alle rettigheder reserveret
Foreningen Moment Danmark er Tænketanken Moment Danmarks venneforening.
Events og kampagner - som er medlemmer af Tænketanken Moment Danmark - er automatisk også A-medlemmer af Foreningen Moment Danmark.
Foreningen Moment Danmark er en almennyttig og selvejende forening, og foreningen opfatter sig som uafhængig samfundsaktør.
Foreningen Moment Danmark har stiftende generalforsamling 14. januar 2026. Indkaldelse kommer ganske snart.
Vedtægterne kan ses - og downloades - længere nede på denne side. Vi gør opmærksom på, at der kan komme ændringer i vedtægterne, inden de formelt set godkendes på den stiftende generalforsamling.
Følgende medlemmer af Tænketanken Moment Danmark har meldt deres kandidatur til bestyrelsen i Foreningen Moment Danmark:
Camilla Dupont - Roskilde Dyrskue, Store Hestedag, Frederikssund Vikingespil.
Katja Seerup Clausen - Copenhagen Cooking.
Kirsten Bisgaard Kirchner - Esbjerg Festuge (o.a.events i regi af Esbjerg Kommune).
Lasse Schuleit - Horsens Kommune (4 af kommunens events er med i Moment Danmark, blandt andet Horsens Holder).
Anders Kongshaug - Copenhagen Light Festival.
Idet en række centrale aktører indenfor events og kampagner i Danmark – fra en bredt defineret oplevelsesbranche – indenfor kultur, kunst og idræt - i fællesskab ønsker at fremme den strategiske udvikling af dette område, er der opnået enighed om at lave en fælles almennyttig forening med det formål at fremme et kontinuerligt udviklingsarbejde med substantiel betydning for Danmark.
Idet parterne ønsker en fælles strategisk ramme, som har til formål at udvikle området gennem tværsektorielt samarbejde, helhedstænkning og afledt udvikling af fælles projekter, der løfter området og i den forbindelse i fællesskab at kunne skabe basis for at tiltrække investeringer til fremme af foreningens formål.
Idet parterne i fællesskab ønsker at understøtte udviklingen af events og kampagner i Danmark til glæde for mange hundrede tusinder af danskere, titusindvis af frivillige (civilsamfund) og besøgende turister fra ind- og udland.
Idet partnerne bag foreningen ønsker en fælles ramme for at underbygge tværgående projekter via en løbende konkretisering af en række bærende delprojekter, der kan danne grundlag for finansiering herunder fra eksterne bidragsydere.
Idet foreningen skal etablere relationer til andre væsentlige aktører via partnerskabsaftaler og derved sikre involvering/information via f.eks. etablering af advisory board e.l.
Idet parterne er enige om at understøtte foreningens drift og udvikling ved at stille bl.a. administrative ressourcer, lokaler o.l. til rådighed for foreningen uden beregning.
Er der opnået enighed om at stifte foreningen, der skaber fælles merværdi og synergi for de medvirkende organisationer, og som bidrager positivt til vækst og udvikling af events og kampagner i Danmark ud fra et almennyttigt perspektiv.
Foreningen er en almennyttig forening.
Foreningen skal være selvejende.
Foreningens navn er: Foreningen Moment Danmark
Foreningens hjemsted er Gladsaxe Kommune.
Foreningen har som formål at støtte og udøve aktiviteter inden for udvikling af events og kampagner gældende for oplevelsesbranchen i Danmark.
Foreningen har ligeledes som formål at støtte og udøve aktiviteter af almennyttig karakter inden for kultur, kunst og idræt samt beslægtede rekreative og folkeoplysende aktiviteter i Danmark.
Foreningen kan blandt andet realisere sit formål ved at arbejde med netværksdannelse, ledelse af nationale projekter og kampagner, kompetenceuddannelse, og generel styrkelse af events og kampagner indenfor oplevelsesbranchen i Danmark med afledt betydning for millioner af danskere såvel som vores nationale identitet og stolthed med betydende kulturel værdi og fællesskabsfølelse.
Foreningen opfatter sig som uafhængig samfundsaktør. Foreningen opfatter sit samlede aftryk som værende af national betydning for såvel vores demokratiforståelse, civilsamfund som almene dannelse qua events og kampagner indenfor oplevelsesbranchens store samfundsmæssige betydning og påvirkning i vores samfund.
Foreningen kan varetage opgaver gennem datterselskaber, hvis aktiviteter ligger inden for foreningens formål.
Foreningen kan om ønsket og nødvendigt erhverve, eje og udleje fast ejendom.
Foreningen kan støtte og engagere sig i videns- og forskningsaktiviteter, partnerskaber og udviklingsarbejder, som understøtter foreningens formål.
Erhvervsmæssige aktiviteter kan kun finde sted inden for rammerne af lovgivningen, foreningens formålsbestemmelse og under iagttagelse af de retlige rammer, der gælder for foreningens organisation og drift.
Medlemmer af Moment Danmark ApS kan - efter deres ønske - automatisk optages som A-medlemmer af foreningen.
Aktører, herunder kommuner, vidensinstitutioner, virksomheder, destinationsselskaber, NGO'er samt andre fysiske eller juridiske personer, som arbejder med, har viden om, erfaring med og/eller interesse for events og kampagner, kan tillige optages som B-medlemmer af foreningen.
Medlemmer, som alene optages som B-medlemmer, benævnes støttemedlemmer.
Alle medlemmer forpligter sig i forbindelse med optagelse i foreningen til at arbejde for, herunder at undlade at modarbejde opfyldelse af foreningens formål.
Medlemskabet er for både A- og B-medlemmer personligt og kan ikke overdrages.
Ønske om optagelse i foreningen – i de tilfælde hvor medlemskabet ikke automatisk kommer via Moment Danmark ApS – fremsendes skriftligt til foreningens bestyrelse, som træffer beslutning om, hvorvidt en ansøgning om medlemskab kan imødekommes, herunder om ansøgeren kan optages som A- eller B-medlem.
A- og B-medlemmer betaler ved optagelse i foreningen et årligt kontingent. Satserne fremgår af Bilag 1. A-medlemmers stemmeret på generalforsamlingen, jf. § 5, er betinget af, at det enkelte A-medlem senest én uge før generalforsamlingen har betalt eventuelt forfaldent kontingent.
Et medlem kan udtræde af foreningen uden varsel ved skriftlig meddelelse til bestyrelsen. Et udtrædende medlem har ikke krav på nogen andel af foreningens formue eller på hel eller delvis tilbagebetaling af bidrag.
Foreningens medlemmer hæfter ikke for foreningens forpligtelser.
Bestyrelsen kan med mindst 2/3 flertal træffe beslutning om eksklusion af et medlem, herunder hvis et medlem ikke arbejder for eller modarbejder opfyldelse af foreningens formål.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes én (1) gang årligt inden udgangen af april måned og indkaldes med mindst fire (4) ugers varsel. Indkaldelsen kan ske via e-mail. Forud for indkaldelsen skal generalforsamlingens dato være varslet mindst otte (8) uger før.
Generalforsamlingen afholdes i foreningens hjemstedskommune eller et andet sted i Danmark efter bestyrelsens bestemmelse.
Bestyrelsen kan beslutte, at generalforsamlingen afholdes helt eller delvist elektronisk.
Alle medlemmer har møde- og taleret på generalforsamlingen.
Det er alene foreningens A-medlemmer, der har stemmeret på generalforsamlingen. Hvert A-medlem har én stemme. Der kan stemmes ved fuldmagt. Et A-medlem kan maksimalt medbringe 3 fuldmagter fra andre medlemmer. B-medlemmer har ikke stemmeret på generalforsamlingen.
A-medlemmerne træffer beslutning ved simpelt flertal, medmindre andet fremgår af vedtægterne.
Beslutning om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom, optagelse af lån, ændring af foreningens vedtægter, fusion eller opløsning er kun gyldig, hvis 2/3 af de stemmeberettigede A-medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen, og hvis beslutningen tiltrædes af mindst 3/4 såvel af de afgivne stemmer som af den del af de stemmeberettigede A-medlemmer, som er repræsenteret på generalforsamlingen. Såfremt der ikke er en repræsentation af 2/3 af de stemmeberettigede med-lemmer, kan bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling, hvor be-slutning kan træffes, hvis 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer herfor. Indkaldelse skal ske med mindst to (2) ugers varsel ved e-mail til medlemmerne.
Ved foreningens opløsning træffer foreningens A- og B-medlemmer i fællesskab beslutning om anvendelse af foreningens formue med mindst 3/4 flertal. Foreningens formue skal anvendes i overensstemmelse med formålet.
Foreningen kan give enhver meddelelse til foreningens medlemmer i henhold til disse vedtægter, herunder indkaldelse til generalforsamling, pr. e-mail, ligesom dokumenter kan fremlægges eller fremsendes elektronisk.
Alle foreningens medlemmer skal oplyse e-mailadresse og mobilnummer til foreningen og løbende ajourføre denne.
Hvis bestyrelsen måtte beslutte det, kan den ovenfor nævnte kommunikationsform også anvendes mellem foreningen og bestyrelsens medlemmer. Foreningens ledelse fører en liste over bestyrelsesmedlemmernes og samtlige medlemmers e-mailadresser og mobilnumre.
Oplysninger om krav til anvendte systemer og om anvendelsen af elektronisk kommunikation gives af foreningens ledelse til foreningens medlemmer.
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal omfatte:
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 6 uger før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes når:
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest en måned efter begæring herom er modtaget. Indkaldelse skal ske med mindst to (2) ugers varsel ved e-mail til medlemmerne.
Foreningens overordnede og strategiske ledelse varetages af en bestyrelse bestående af fem (5) til syv (7) medlemmer.
Medlemmer af foreningens bestyrelse vælges eller udpeges på baggrund af deres personlige egenskaber og kompetencer under hensyntagen til bestyrelsens samlede kompetencer. Foreningens bestyrelse skal samlet set besidde kompetencer, som gør bestyrelsen i stand til at agere som en troværdig, saglig og innovativ organisation.
Ved sammensætning af bestyrelsen og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til behovet for fornyelse – sammenholdt med behovet for kontinuitet – og til behovet for mangfoldighed i relation til blandt andet erhvervserfaring, alder, køn og nationalitet.
I forbindelse med foreningens stiftelse udpeger Moment Danmark ApS to (2) medlemmer af foreningens første bestyrelse.
To (2) medlemmer af foreningens første bestyrelse - herunder ét af de af Moment Danmark ApS udpegede medlemmer - udpeges for en periode på to (2) år med ophør ved den ordinære generalforsamling i det år, hvor udpegningsperioden udløber.
Tre (3) medlemmer udpeges for en periode på et (1) år med ophør ved den ordinære generalforsamling i det år, hvor udpegningsperioden udløber.
Efter udløbet af den første valgperiode for medlemmerne af foreningens første bestyrelse, vælges eller genvælges medlemmer af bestyrelsen af foreningens A-medlemmer på foreningens generalforsamling. Disse medlemmer vælges eller udpeges for en periode på fire (4) år ad gangen med ophør ved den ordinære generalforsamling i det år, hvor udpegningsperioden udløber.
Ansatte eller øvrige repræsentanter fra Moment Danmark ApS må aldrig tilsammen udgøre flertallet af foreningens samlede bestyrelse.
I tilfælde af, at et bestyrelsesmedlem udtræder før udløbet af den første eller en efterfølgende valgperiode, udpeges et nyt bestyrelsesmedlem for resten af perioden af den, der har udpeget det udtrådte medlem, eller af de tilbageværende bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen kan beslutte, at udpegning kan ske for en periode på fire (4) år med ophør ved den ordinære generalforsamling i det år, hvor udpegningsperioden udløber.
Medlemmer af foreningens bestyrelse kan genvælges én eller flere gange.
Foreningens bestyrelse er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af samtlige medlemmer er repræsenteret.
Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpelt stemmeflertal, medmindre andet følger af vedtægterne. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme afgørende.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, herunder hvor ofte bestyrelsen holder møde.
Forpersonen indkalder til og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden, når forpersonen skønner det nødvendigt, eller mindst tre medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønske om det over for forpersonen. I sidstnævnte tilfælde afholdes mødet senest to uger efter anmodningen er kommet til forpersonens kundskab.
Bestyrelsesmøderne afholdes som udgangspunkt fysisk og sekundært som online møder. Bestyrelsen kan beslutte at afholde skriftlige bestyrelsesmøder. Bestyrelsen kan desuden beslutte at kommunikere elektronisk ved afholdelse af bestyrelsesmøder, herunder ved e-mail. Referater af bestyrelsesmøderne indsættes i en protokol, som skal underskrives af de repræsenterede bestyrelsesmedlemmer. Et medlem af bestyrelsen kan dog forlange, at der finder en mundtlig drøftelse sted.
Bestyrelsen kan nedsætte en komité, et udvalg eller et rådgivningsforum, som kan rådgive bestyrelsen om forhold vedrørende foreningens virksomhed. Udvalget kan ikke tillægges nogen beslutningskompetence i forhold til Foreningens drifts- eller ledelsesmæssige forhold. Udvalget kan efter bestyrelsens skøn bestå af medlemmer af bestyrelsen og/eller eksterne medlemmer. Bestyrelsen træffer beslutning om udvalgets opgaver i en forretningsorden for udvalget.
Generalforsamlingen kan beslutte, at bestyrelsesmedlemmerne oppebærer et årligt honorar for deres deltagelse i bestyrelsesarbejdet.
Bestyrelsen kan ansætte en direktør til varetagelse af den daglige ledelse af foreningen og fastsætter i så fald direktørens ansættelsesvilkår. I modsat fald udgør bestyrelsen den daglige ledelse. Direktøren skal følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen fastsætter.
Den daglige ledelse kan ansætte og afskedige medarbejdere og fastsætter i givet fald disses ansættelsesvilkår.
Den daglige ledelse kan træffe aftale med en administrator om udførelse af visse konkrete driftsopgaver. Den daglige ledelse har ansvaret for foreningens drift, uanset om der er truffet aftale med en administrator.
Bestyrelsen og direktionen kan ansætte et sekretariat til at bistå bestyrelsen og direktionen.
Foreningen tegnes af forpersonen i forening med et bestyrelsesmedlem, af forpersonen i forening med en direktør, af tre (3) medlemmer af bestyrelsen i forening, eller af den samlede bestyrelse.
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Det første regnskabsår løber fra foreningens stiftelse til 31. december 2026.
Foreningen skal aflægge årsregnskab i overensstemmelse med god regnskabsskik.
Årsregnskabet skal give et retvisende billede af foreningen, herunder foreningens aktiver og passiver, den finansielle stilling samt resultat.
Årsregnskabet udarbejdes og underskrives af bestyrelsen og godkendes på foreningens ordinære generalforsamling.
Årsregnskabet revideres af en statsautoriseret revisor, som vælges af generalforsamlingen for ét (1) år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
--oOo--
Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den [dato].
Copyright © - 2025 Moment Danmark.
All rights reserved.